👑🚀Amir💤a

👑🚀Amir💤a
کلمات کلیدی
آخرین نظرات
  • ۱۷ بهمن ۰۰، ۲۱:۵۳ - ناشناس
    😏😜😁
نویسندگان
  • ۰
  • ۰

عنصر آب و ویژگی های روحی مزاج بلغم (سرد و تر) :

 

عنصر آب نسبت به عنصر خاک سبک تر اما از هوا و آتش سنگین تر است . عنصر آب معادل خلط بلغم در بدن میباشد .

آب را در هر ظرفی بریزید به شکل همان ظرف در می آید چه آن ظرف پارچ باشد یا استکان و لیوانی که ممکن است به هر شکل و شمایلی باشد آب نیز به همان شکل در می آید افراد بلغمی مزاج هم از آنجایی که خلط بلغم بدنشان بر سایر اخلاط غلبه دارد افراد انعطاف پذیری هستند بیشتر از دیگران تابع جمعند و با شرایط جدید وفق پیدا می کنند . به تعبیری دیگر به خاطر رطوبتی که دارند لجباز نیستند (لجبازی از خشکی مزاج است و در سودا و صفرا دیده می شود  )

 

افرادی که با شرایط جدید یا شرایط سخت که موافق میل شان نیست و به مذاق شان خوش نباشد کنار نمی آیند در واقع افرادی هستند که در مزاج شان غلبه خشکی دارد خشکی باعث می شود تا نتوانند به راحتی به شکل ظرف مکان و زمان جدید درآیند !

 

آب همواره سرازیری حرکت می کند هیچ گاه حرکت رو به بالا ندارد مگر با صرف انرژی و با کمک پمپ یا موتوری که با نیروی برق کار کرده کلی وقت و هزینه صرف می شود تا آب را به سمت بالا حرکت دهد اما به محض حذف انرژی آب سرازیر خواهد شد . حرکت رودخانه ها چشمه ها و برکه ها همه به سمت سطحی پایینتر و به سمت جلگه می باشد . افراد بلغمی مزاج نیز از نظر روحیه و افکار اکثرا نیمه خالی لیوان را می بینند و زود ناامید می شوند و احتیاج به  پشتگرمی و حضور فردی امیدوار کننده و مشوق دارند تا مثل موتوری آنان را به سمت بالا و امیدواری حرکت دهد

 

به طور مثال فردی صفراوی با حرارت و شور و انرژی زاید الوصف خود میتواند مثل آتشی که باعث جوشش آب و تبخیر آن میشود فرد بلغمی را با روحیه شاد خود و با القاء انرژی مثبت از حالت آبی راکد یا سرازیر به سمت جلگه ، به بخار آب صعود کننده به سمت بالا تبدیل کند و او را شاد و سرزنده و امیدوار به زندگی سازد اما همه ما می دانیم که با حذف حرارت و انرژی و با کاهش دمای محیط بخارها بالاخره به شکل شبنم و قطرات آب درآمده و مجدد به سمت و سطحی پایین تر نزول می کنند و این در طبیعت و سرشت و شاکله بلغمی هاست که به سرازیری ها فکر می کنند و زود افسرده می شوند .

 

افراد بلغمی اگر بدون پشتوانه و تنها بمانند اگر در زندگی مشوق یا فرد انگیزه دهنده ای نداشته باشند طبق طبیعت و ذات خود همان حرکت رو به پایین را در پیش خواهند گرفت : مایوس و افسرده و منفی باف و کم انرژی

 

اما این نیروی محرکه و انرژی دهنده به فرد بلغمی همیشه یک فرد صفراوی یا گرم مزاج نیست بلکه هر چیز گرمی مثل داشتن تغذیه گرم اعم از انجیر و عسل و خرما  بسیار موثر است

 

گرما و حرارت حاصل از انرژی های معنوی و انس با خدا ، گرمای حاصل از زیارت مرقد معصومین ، گرمای حاصل از تلاوت قرآن هم می تواند نقش همان منبع پرحرارتی که آب وجودشان را گرم و متصاعد می سازد داشته باشد .

 

به هر حال افراد بلغمی نیاز به گرمی دارند و این جزو طبیعت شان است .

به خاطر سردی و سرازیری نیاز دارند کسی نازشان را بکشد . نازکشیدن حکم حرارت و انرژی را برایشان دارد .

 

کنار برکه آبی بنشینید و با دقت در آن بیندیشید آب تمام وجود برکه را پر می کند لابلای تمام منفذها و خلل و فرج برکه راهی برای خود پیدا می کند وقتی از روی سنگ فرشی که در بستر رودخانه ای پهن است عبور میکند لابلای تمام سنگ ها و سنگریزه ها را پر می کند .

افراد بلغمی نیز چنیند ، ریزبین ، جزئی نگر ، به عمق مطلب می اندیشند مانند فقها نگاه بسیار عمیقی به زندگی دارند !

 

مسائل بسیار جزئی و بی اهمیت از نظر یک فرد دموی یا صفراوی ، برای یک فرد بلغمی بسیار با اهمیت و بزرگ و پر رنگ جلوه می کند و وقتی آن را در جمع گرم مزاجان مطرح می سازد احساس می کند مورد توجه قرار نمی گیرد ولی در واقع گرم مزاجان هدفشان بی توجهی نسبت به این فرد بلغمی نیست چرا که آنان کلی نگر هستند و همانگونه که آتش و باد نمی توانند به خلل و فرج بین سنگهای کف رودخانه یا دریا راه پیدا کنند برای همین هم صحبت و منظور فرد بلغمی را درک نمی کنند و ناخواسته باعث رنجش او می شوند .

 

به خاطر همین ریزبینی ها ، فرد بلغمی بسیار زودرنج و حساس است و احتیاج دارد دیگران درکش کنند و با توجه نمودن به او و ابراز اینکه می فهمیم چه می گویی یا ابراز اینکه تو را درک میکنیم ، وجودش را گرم سازند .

 

شاید حساسیت و ریزبینی و رنجور بودن بلغمی ها و سودایی ها شبیه هم باشد اما تفاوت آنان در رطوبت و خشکی است . هردو سردند اما سودایی ها خشک و بلغمی ها مرطوب اند . سوداوی ها منظم تر و کم خواب ترند . بلغمی ها عاشق خوابند و بی کینه تر از سوداوی ها !

 

خواب سبک ، خسیس بودن ، پر فکر و خیال بودن ، بدبینی ، انزواطلبی ناشی از غلبه سردی و خشکی است

خواب سنگین و ولخرج بودن و بی خیالی و انعطاف پذیری از غلبه رطوبت است .

 

مثل معروف "دنیا را آب برده فلانی را خواب برده " در مورد بلغمی ها و دموی ها صدق می کند چون رطوبت  هر دو بالاست .

 

مزاج  خانم ها در مقایسه با مزاج مردان سردی و رطوبت بیشتر دارد به خاطر همین خانم ها در مقایسه با مردان ریزبین حساس وجزئی نگر می باشند و از نظر مردان اینگونه زنان مدام در حال شکوه و شکایت هستند و غر میزنند این شکایت ها و نالیدن ها در واقع نشانه نیاز آب به گرماست و گرمای مفید برای آنان فقط اینست که متوجه شوند طرف مقابل آنان را درک میکند .

 

اما اکثر مردان که اطلاعی از مزاج و روحیه زنان ندارند از آنجایی که گرم و کلی نگر می باشند و از عالم جزئیات بی خبر ، با دیدن بی قراری های چشمه و برکه ، بیل و کلنگ به دست گرفته و به خیال اینکه میتوانند اینگونه کمکی به طرف مقابل خود کنند و او را آرام سازند ، شروع به کندن زمین کرده و چه بسا  چاهی در مسیر چشمه حفر می شود و به طور کل آب چشمه به سرازیری زمین فرورفته و در سرمای وجود خاک بلعیده می شود !

 

استفاده از بیل کلنگ هم ناشی از کلی نگر بودن مردان است بی خبرند از عوامل جزئی و مطالب ریزی که باعث رنجش خاطر زنان میشود و مدام دنبال راه حل می گردند تا آنان را آرام کنند . درحالی که فقط با کمی حرارت و وزش نسیمی ملایم (احساس همدردی) می شد طراوت بیشتری به چشمه بخشید .

 

بیشترین جایی که با تقابل اضداد مزاج ها مواجه میشویم همین زندگی مشترک و زندگی دو فرد با مزاج های متضاد زیر یک سقف است یکی فرو رفته در عمق تالاب ها و غرق شده در لای جلبک های کف رودخانه سرگرم موجودات میکروسکوپی شناور در آب و بی خبر از دنیای شگفت انگیز بادها و ابرها و آتش ها ، دیگری مثل گردبادی پرجنب و جوش و صاعقه ای خروشان و سوزاننده و بی خبر از اسرار ذره ها ی ریز  زیر آب !!

 

بلغمی ها همه سو نگر می باشند همه جوانب کار را در نظر میگیرند و با احتیاط و طمانینه پیش می روند و به خاطر همین ریسک نمی کنند . اما برعکس آنان صفراوی ها ، یک سو نگرند و تیز به یک سو حمله میکنند و همه جوانب را در نظر نمیگیرند به خاطر همین  زیاد ریسک می کنند و اهل خطرند .

 

بلغمی ها به وضعیت موجود قانع و راضی اند و تنوع طلب نمی باشند

از نظر عاطفی بسیار آسیب پذیر می باشند در اثر بلاها و مصیبت ها و فقدان عزیزان خود ، به خاطر حذف آن منبع انرژی ، دچار سردی شدید می شوند و این سردی همان افسردگی و پیری زودرس است .

 

همیشه لازم است در ایام خوشی و سلامت انسان انرژی  ذخیره برای روز مبادا داشته باشد تا هنگامی که گرمی ها از زندگی اش حذف شدند با این منبع ذخیره ادامه حیات دهد و دچار ورشکستگی عاطفی نشود و بهترین ذخیره انرژی برای روز مبادا دوستی و رفاقت با خدا و داشتن یاد او در دل چه شب چه روز چه در ایام خوشی چه در ایام ناخوشی است . اینگونه است که افراد بلغمی در صورت داشتن ایمان و تقوی در مقابل مشکلات زندگی کمتر آسیب پذیر خواهند شد .

 

همانطور که گفته شد بلغمی ها مثل آب چشمه در تمام خلل و فرج نفوذ میکنند و یکی از ویژگیهای رفتاری آنان اینست که با نرمی و انعطاف پذیری خود خیلی راحت تر از مزاج های دیگر میتوانند در ذهن افراد نفوذ کنند !

مهربانی و صبر و حوصله آنان به علاوه نفوذپذیری شان باعث میشود بتوانند معلمان خوبی باشند  . پر حوصله و اهل مدارا .

 

صبر و حوصله و انعطاف پذیری و خوش مشرب بودن از رطوبت مزاج است . خشکی مزاج باعث می شود فرد جدی و مغرور به نظر برسد .

 

دختران بلغمی نسبت به همسن و سالان گرم مزاج خود عاقل تر به نظر می رسند .

 

بلغمی ها درونگرا و خود خور می باشند همه چیز  را در خود می ریزند و قدرت پنهان کاری در آنان بالاست . مثل دریا که هم کشتی  غرق شده در آن مخفی میشود هم نهنگ ها و کوسه های شکارچی در آن به دنبال گله ای از ماهیها به این طرف و آن طرف شنا می کنند و هم غواصان در عمق اقیانوس ها به دنبال کشف ناشناخته ها و اسرار ؛ اما از بیرون به دریا که نگاه میکنی متوجه این غوغای عمق آب نمی شوی . ظاهرشان ساکت و صبور اما از درون خروشان .

 

چه بسا غواص ماجراجوی وجودشان با غور در اعماق خلقت ،  شگفتی هایی از اسرار جهان را کشف کند که هرگز به چشم هیچ خلبان تیز پروازی نمی آمد ! و بدینگونه  بلغمی ها استعداد فیلسوف شدن دارند . چه بسا با نگاه فقیهانه خود تفسیرهای عمیقی از آیات و نشانه های خلقت از خود به جای می گذارند .

 

پس می بینید که از یک مزاج با استعداد های گوناگون چه استفاده هایی میتوان کرد یک بلغمی میتواند فیلسوفی متفکر باشد که ظاهر دهان بسته و خموش اما درون در غوغا و خروش . و اگر قدر گوهر خود را نداند می شود فردی رنجور و منفی باف و سست و بی اراده و خموده که  جزئی نگری خود را فقط در عمق مرداب ها و لجن زارها خرج می کند .

 

به طور خلاصه اینگونه متوجه می شویم که غور زدن در اعماق و جزئیات از ویژگی های بلغمی هاست حالا می توان از این ویژگی در جهات مختلف استفاده کرد و همه چیز بسته به همت و طلب  شخص دارد .

 

از خصلتهای ویژه بلغمی ها  بی کینه بودن آنهاست ، کینه از خشکی مزاج است و در سودا و صفرا شایع تر است و البته در دم و بلغمی که غلبه سودا داشته باشد دیده می شود .

 

بلغمی ها هر چند حساس و رنجورند اما بدی ها را به دل نمی گیرند و می توانند راحت از آن چشم پوشی کنند هر چند ممکن است ناراحتی در دلشان باشد اما هیچگاه هوس انتقام به سرشان نمی زند یا به رخ نمی کشند ؛ کشتی که کف اقیانوس غرق شده سالها کف اقیانوس می ماند و هیچگاه به ساحل پس داده نمی شود و اگر جسد حیوان یا انسانی در آب بیفتد بالاخره روزی به ساحل پس داده شده و از وجود آب دور می شود و در آن نمی ماند .

 

 غلبه بلغم مثل این میمانند که یک لیوان آب به پارچی که پر از آب بود اضافه کنید چه اتفاقی می افتد ؟!!!! "آب اضافه بال در نمی آورد و به سمت بالا حرکت نمی کند بلکه به سمت پایین سرازیر می شود و بدین ترتیب ترشحات بدن بلغمی ها نیز زیاد می شود اول از همه سرازیرترین قسمت بدن یعنی قوزک پاها دچار ورم و خیز می شود ترشح بینی و بزاقشان زیاد میشود و موقع خواب بالش شان از آب دهان شان شسته می شود ! وچه بسا این آب اضافی در مغز گنجایش نداشته و به شکل اشک از کاسه سر لبریز می شود .

 

یکی از راههای درمان  افرادی که دچار غلبه بلغم شده اند این است که اگر دیدید به خاطر موضوعی گریه می کنند جلوی گریه کردن شان را نگیرید ؛ فقط با آنان همدردی کنید  تا بدین طریق آب اضافی از مغزشان دفع شود !

  • 👑 AmirRe💤a

نظرات (۲)

ممنون از لطفتون🌹

پاسخ:
ارادتمندم 🙏🌺😊

سلام 

ممنون از مطالب مفیدتون

امکان هست من رو راهنمایی بفرمایین؟

دخترم ۱۵سالشه، رنگ پوست سفید، رنگ مو خرمایی(البته تازه یکی دوساله رنگش تغییر کرده وقبلا طلایی بود)

دستاش همیشه سرده 

بیشتر ماههای سال حالت سرما خوردگی داره

خلط گلو زیاد داره

با اینکه درسش خوبه ولی همیشه موقع امتحان استرس داره 

تا جایی که موقع امتحانات ترم از شدت استرس معده درد میگیره وحتما ببخشید بالا میاره 

واقعا درک نمیکنم چرا اینطوریه چون معدل کمتر از ۱۹نداره 

همیشه سردشه (یا بیشتر وقتا سردشه)

ویژکیهای اخلاقیش

صبور، مهربون، هیچی رو به دل نمیگیره، زود رنج 

عاشق هنر قالی بافی بلده، فرشینه بافی، خیاطی در حد عالی ، کارای دستی خیلی انحام میده تقریبا هر وسیله ایی که تو اتاقش داره ساخت دست خودش

امسال قراره انتخاب رشته کنه 

من وپدرش هر دودوست داریم یکی از رشته های پزشکی رو بخونه ولی خودش میگه دوست دارم معلم بشم 

وحالا سوالات

۱-تغییری باید تو تغذیه اش ایجاد کنم تا از این سردی بدن واحساس سرما راحت بشه ؟ اگه جواب بله است چه مواد خوراکی مد نظر شماس

۲-نظر شما درباره انتخاب رشته مورد علاقش چیه؟

۳-ممنون میشم اگر درباره خلط گلوش نظری دارین بیان کنین 

بینهایت سپاسگزارم 

پاسخ:
سلام و عرض ادب به مادر مهربون 🌷

امیدوارم حالتون همیشه خوب باشه ،،، راستش بنده تو این حوزه صاحبنظر و متخصص نیستم ،،، به نظر من بهتره برای یکبار به مطبِ پزشک طب اسلامی که تحصیل کرده ی این رشته ست و تجربه ی بیشتری داره به صورتِ حضوری به همراه دخترتون مراجعه کنید و به سادگی این مشکل رو رفع کنید ،،،

آدرس یه تاپیک رو هم میدم خدمتتون مطالعه کنید و از صاحبش (آقا مهدی) مشورت بگیرین ،،، چون ایشون خیلی بهتر از من تو این موارد میتونن راهنماییتون بکنن ،،،

http://khbartar.blog.ir/post/16715

در مورد رشته تحصیلی بحث خیلی مفصل و تخصصیه ،،، یکی از روش هاش آزمونِ mbti هست که لینکش رو خدمتتون میدم ،،، شاید بتونه یه راهکاری اونم خیلی کلی و نچندان دقیق بهتون بده ،،، ولی حتما شرکت کنین جالبه ،،، تست دادین برگردین نتیجه ش رو اینجا بگین تا کمک تون کنم

https://karboom.io/assessments/myers-briggs

در مورد خلط گلوش هم نظری ندارم متاسفانه دانش من کم هست



بازم اگه سوالی بود بفرمایین ،،، خوشحال میشم در حد وسعِ خودم راهنماییتون کنم

امیدوارم بهترین سرنوشت ها برای دخترتون رقم بخوره ،،، ان شاءالله 🌺🌺🌺

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">