👑🚀Amir💤a

👑🚀Amir💤a
کلمات کلیدی
آخرین نظرات
  • ۱۷ بهمن ۰۰، ۲۱:۵۳ - ناشناس
    😏😜😁
نویسندگان
  • ۱
  • ۰

عنصر آتش و ویژگی های روحی مزاج صفرا (گرم و خشک) :

 

به افرادی صفراوی مزاج می گویند که خلط صفرا در آنان از سایر خلط ها بیشتر است . خلط صفرا معادل عنصر آتش است و طبع آتش گرم و خشک می باشد .

بیایید در شگفتی های عنصر آتش بیشتر بیندیشیم و از این طریق بیشتر به روحیات افراد صفراوی پی ببریم

آتش گرم و خشک است سوزاننده و خشک کننده رطوبت ها . سبک ترین عنصر و بالاتر از عنصر هوا . با حرارت خود اشیا سفت و سخت را منعطف و سخت ترین فلزات را ذوب می کند . حرکت آن همیشه رو به بالاست .

 

به شعله شمع و کبریت یا شعله بخاری گازسوز یا شراره های آتشی که به جان جنگلی افتاده دقت کنید زبانه و حرکت آتش همیشه رو به بالاست و حرکت سرازیری ندارد .

 

افراد صفراوی نیز همیشه آرزوهای بزرگ و گاهی دور از واقعیت در ذهن می پرورانند و به آینده امیدوارند .

مانند شراره های آتش زود گر می گیرند عجول و پرشور و حرارت و پر جنب و جوشند . از قدیم گفته اند که "عجله کار شیطان است" چون شیطان از جنس عنصر خالص آتش می باشد !

 

زود تصمیم می گیرند و به همان سرعت ممکن است پشیمان هم بشوند به خاطر همین هم اکثرا جَوگیر و تحت تاثیر جو هستند . وقتی همراه شان خرید می روید بدون شک و معطلی خرید می کنند و از خریدشان اکثرا راضی هستند .

 

عموما با یک نگاه عاشق می شوند و اگر به معشوقه نرسند اقدام به خودکشی و حرکات متهورانه ای می کنند که توجه عموم به او جلب خواهد شد !

شجاعت آنان زیاد و در حد جسارت است . افرادی که در صحنه نبردها و جنگ ها بی باک و بدون ملاحظه چیزی و بدون ترس از مرگ به سمت لشکر دشمن حمله می کنند و ترسی از زخمی شدن و مرگ ندارند .

 

تیز و متهور و چابک و فرز می باشند . پیرمردها و پیرزنان صفراوی مزاج از راه رفتن خسته نمی شوند ممکن است در اثر کهولت سن کمرشان خم باشد اما مثل قرقی چابک و فعالند و مرتب خودشان را مشغول نگه می دارند و به تعبیری نمی توانند بیکار بنشینند .

 

مقداری هیزم فراهم کرده و آتش بزنید آن گاه با فاصله از آن نشسته و به عجایب و شگفتی های آن بیندیشید .

گاهی شعله آتش رقص کنان اوج می گیرد و بالا می رود و گاهی فروکش می کند . افراد صفراوی مزاج گاهی جَوگیرند و پرشور و حرارت ، مانند اسفند روی آتش در حال پریدن و فعالیت و پرحرفی ، وقتی زبانه آتش وجودشان کمی فروکش کند ، سست و کم انرژی و کم حرف می شوند . میزان اوج گیری و فروکش کردن صفرا در صفراوی های مختلف متفاوت است و میزان تفاوت آن به اندازه تنوع شعله های موجود در عالم می باشد .

به خاطر همین اگر مدتی رفتار و کردار صفراوی ها را زیر نظر بگیریم متوجه نوسانات و افت و خیز های فراوان می شویم این نوسانات در برخی صفراوی ها منجر به اختلالات دو شخصیتی می شود که جزو بیماریهای روانپزشکی تقسیم بندی شده است .

 

ممکن است دوست صفراوی شما امروز شما را دعوت به انجام کاری بزرگ و شگفت انگیز کند یا قول انجام کاری را به شما بدهد و آنچنان با شور و انرژی از موضوع صحبت کند که شما کار را تمام شده تلقی می کنید و خیالتان کاملا جمع خواهد شد اما موقع عمل که شد کم کم متوجه نوساناتی در روحیات آنان خواهید شد و چه بسا کار را نیمه کاره رها می کنند و باز هم بسته به فاکتورهای مختلف شدت این نوسان ها متغیر و متفاوت خواهد بود .

گردش خون در رگهای آنان بسیار تیز و فرز است . این سرعت جریان خون در مغز باعث تیزهوشی و حاضر جوابی در آن هاست .

 

افراد مختلف را در نظر بگیرید میزان هوش و حافظه و میزان حاضر جوابی در آدم های مختلف متفاوت است و بستگی به میزان صفرای مغزشان دارد که هرچه بیشتر باشد حاضرجواب ترند و باهوش تر !

 

بخشندگی و دست و دلبازی جزو خصوصیات آنان است و بسته به شدت نوسان آتش وجودشان بخشندگی نیز نوسان دارد ؛ گاهی می بخشند و گاهی نمی بخشند . ”گاهی از ته سوزنی رد می شوند گاهی از در و دروازه رد نمی شوند“

 

یک جورایی میشود گفت دم دمی مزاج ! گهی بر طارم اعلا نشینند گهی تا پشت پای خود نبینند ، رفتارهای ضد و نقیض دارند .

گاهی که آتش درون شان لهیب گرفت دچار پرخاشگری های بی منطق و بی دلیل می شوند که باعث تعجب و ناراحتی اطرافیان خواهد بود و در حین عصبانیت ملاحظه هیچ چیز را نمی کنند و جایی که اصلا انتظارش را ندارید ناگهان با حمله سوزاننده ای از طرف آنان روبرو خواهید شد . اما جالب و قابل توجه و تعجب برای اطرافیان اینجاست که سریع تغییر موضع داده و به فردی عادی تبدیل می شوند و به نوعی از حمله و پرخاش خود پشیمانند و این زمانی است که زبانه آتش شان فروکش کرده باشد .

 

می بینید که با شناخت دقیق روحیات این افراد کنار آمدن با آنان کمی راحت تر و همه چیز تا حدودی قابل پیش بینی خواهد بود و خیلی از دلخوری ها از بین خواهد رفت .

 

علت پرخاشگری ها افزایش حرارت درون و اوج گیری صفراست و میتوان آتش را با جرعه آبی خنک خاموش نمود و فرد صفراوی را آرام کرد . این افراد از فصل تابستان بسیار رنجورند و در هوای گرم خصوصا ظهرهای تابستان بی قرار و بد اخلاق و تندخو می شوند .

 

بعضا پرحرف و گزافه گو و پرطمع می باشند و در خواب هم حرف می زنند ! کلمات را خیلی تند و سریع ادا می کنند . در صحبت کردن مثل گنجشک جیک جیک می کنند و مرتب از این شاخه به آن شاخه می پرند و به خاطر عجول بودن منظورشان را خوب نمی رسانند و به خاطر عجله در قضاوت منتظر نمی مانند تا شما هم منظورتان را برسانید و تمرکز روی یک موضوع برایشان مشکل است و ممکن است زیاد وسط حرف تان بپرند و بخواهند فقط خودشان حرف بزنند . از این رو ممکن است بی ملاحظه و پرحرف به نظر برسند در صورتی که اگر شناخت به مزاج او داشته باشیم زیاد از او دلگیر نخواهیم شد . البته این توجیه کننده نقایص و معایب این مزاج نیست بلکه می توانند با توجه به تعالیم و دستورات دینی و اخلاقی  و تغذیه صحیح بیشتر روی خود کار کرده و در صحبت کردن به طرف مقابل هم کمی فرصت دهند !

 

اکثرا افکار بلند و مثبت در سر دارند هیچ گاه منفی باف نیستند چون آتش هیچ گاه شعله اش را به سرازیری نمی افکند بلکه همیشه رو به بالاست . اما میزان مثبت اندیشی آنان نوسان دارد طی زمان کم و زیاد می شود .

 

انسان های واقعیت گریزی هستند . هر چه حرارت آتش بیشتر باشد میزان خشکی و سوزانندگی آن بیشتر است . در افراد صفراوی نیز زمینه هایی از لجبازی وجود دارد "لجبازی ناشی از خشکی مزاج است" و در سوداوی ها و صفراوی ها بیشتر نمود دارد . پافشاری در موضع خود و کوتاه نیامدن از حرف و عقیده و نظر خود و انعطاف نشان ندادن نیز ویژگی ای است که می تواند در آنان به شدت ها و ضعف های مختلف دیده شود . بعضا افرادی قد و لجباز ، عجولند و سریع تصمیم می گیرند و اگر تمام کائنات جمع شوند نمی توانند او را پشیمان کنند و اگر میل به انجام کاری نداشته باشد تمام کهکشان ها را به پایش بریزی آن کار را انجام نخواهد داد .

 

دوست دارند مثل آتش بالاتر از سایر عناصر باشند حس ریاست طلبی و برتری جویی در خون آن هاست در دوستی ها سعی می کنند حرف خودشان را به کرسی بنشانند البته صفرا اگر به اعتدال باشد اهل رفق و مداراست . در دوستی ها امر و نهی می کنند و می خواهد حرف حرف آنان باشد . زنان صفراوی در روابط زناشویی نیز می خواهند حرف خود را به کرسی بنشانند و رییس خانه باشند . مردان صفراوی بیشتر وقت خود را بیرون از منزل سپری می کنند و اهل یک جا نشینی نیستند عموما رانندگان وسایل نقلیه سنگین طبع گرم و صفراوی دارند و این ناشی از خوی تنوع طلبی و برونگرا بودن آن هاست . عاشق سفر و گشت و گذار ، ماجراجو و اهل سیاحت و کوهنوردی .

 

در رفتارهای گرم شاید شبیه دموی ها به نظر برسند اما در مقایسه با دموی ها ؛ رفتارهای آنان تیزتر و پرشتاب تر است و در مقایسه با دموی ها لاغرتر و استخوانی تر می باشند .

 

اگر میزان خشکی آنان زیاد باشد ، زیاد غر می زنند و ایراد می گیرند در این رفتار ممکن است با سوداوی ها شباهت داشته باشند اما سودا با صدای آرام تر و زیر لب غرولند می کند و صفرا با سر و صدا و پرخاش ! هر دو مزاج صفرا و سودا توجه تکراری به یک مطلب دارند حرف های شان را زیاد تکرار می کنند .

در صورت غلبه و شدت خشکی خواب شان آشفته و سبک می شود .

 

بچه های صفراوی باهوش اما بازیگوشند . برای همین زیاد نمی توانند برای شما نمره بیست بگیرند ! چون در ذهن شان زیاد از این شاخه به آن شاخه می پرد و تمرکز روی درس برای شان سخت است . در ایام نوجوانی و جوانی از شدت حرارت خود در عذابند و تقریبا از 35 سالگی به بعد آرام تر و پرحوصله تر می شوند و از شدت عجول بودن و بی قراری آنها کاسته می شود . چون زیاد از این شاخه به آن شاخه می پرند اکثرا کارهای شان را نیمه کاره رها کرده سراغ کار دیگری می روند و وقتی پا به سن گذاشتند شروع می کنند به تکمیل برنامه های نیمه کاره رها شده .

 

تمایلات جنسی افراد صفراوی گاهی زیاد و گاهی کم است و نوسان دارد اما هیچ گاه بی میل نیستند .

  • 👑 AmirRe💤a

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">