👑🚀Amir💤a

👑🚀Amir💤a
کلمات کلیدی
آخرین نظرات
  • ۱۷ بهمن ۰۰، ۲۱:۵۳ - ناشناس
    😏😜😁
نویسندگان
  • ۲
  • ۰

عنصر خاک و ویژگی های روحی مزاج سودا (سرد و خشک) :

 

عنصر خاک جسمی سنگین و سرد و خشک است و درست در نقطه مقابل عنصر هوا قرار دارد پس روحیات افراد سوداوی و دموی هم در نقطه مقابل هم اند . در مورد خصوصیات و صفات خاک بیندیشیم :

خاک حرکت خود به خودی ندارد مگر اینکه وزش باد یا نسیمی ذرات خاک را در هوا معلق سازد . عنصری فشرده می باشد و هرگز مثل عنصر اکسیژن در هوا نمی تواند منبسط و گسترده باشد مگر اینکه همانطور که گفته شد با وزش باد یا نسیمی از جایش بلند شود و ذرات آن معلق در هوا بمانند .

 

اگر خاک نرم باشد میتوان با انگشت روی آن چیزی نوشت و نقاشی کرد اما اگر فشرده و در حد کلوخ شود دیگر هیچ نقشی نمیتوان رویش کشید .

نیروی جاذبه هم از زمین و خاک است خاک عنصری است که در  مرکز سایر عناصر قرار میگیرد .اول کره زمین (خاک) بعد آب بعد جو زمین یا هوا و بالاتر از همه آتش یا کره خورشید ! بین همه این ها میبینید که خاک مرکزی تر است و پایین تر قرار دارد و همه چیز را به سمت خود می کشد .

 

معادل این عنصر در بدن انسان خلط سودا است . افرادی که خلط یا ماده سودای آنها بیشتر از سایر خلط ها باشد را سوداوی مزاج گویند روحیات و خصوصیات این افراد بسیار به خاک شبیه است . از آنجایی که همه ما سرانجام به خاک باز می گردیم ، همه خلط های دیگر اعم از دم و بلغم و صفرا هم در اثر خروج از اعتدال به سودا تبدیل خواهند شد .

 

همانطور که خاک فشرده می باشد سوداوی مزاج ها هم اسکلت و هیکل فشرده و لاغری دارند این افراد استعداد چاق شدن ندارند و همیشه شکم شان به پشت چسبیده است . مچ دست و پای شان لاغر و انگشتان شان باریک و نازک می باشد .

 

برعکس دموی ها گردن نازکی نیز دارند . این فشردگی علاوه بر جسم در روحیه آنان نیز مشاهده می شود : درونگرا (پیچیده در خود) پر فکر و خیال ، جمع و جور و دور از شلختگی ، اهل برنامه ریزی ، قانونمدار و منظم . نظم و ترتیب ناشی از خشکی است و انسان های رطوبی مزاج عموما شلخته اند . حالا می توانید قفسه کتاب و کمد لباس یک فرد سوداوی و دموی را از لحاظ نظم و ترتیب و نظافت با هم مقایسه کنید !

 

گنجایش مغزی آنان از افراد دموی کمتر است و مانند آنان نمی توانند مطالب زیادی را در ذهن بگنجانند اما جزئیاتی که اصلا به چشم دموی ها نمی آید را خوب به خاطر می سپارند . روش درس خواندن کودک سوداوی و دموی با هم متفاوت است نگاه متفاوتی به مطالب درسی دارند قدرت یادگیری و حافظه آنان متفاوت است اما متاسفانه هر دو روی یک نیمکت نشسته و یک جور امتحان می شوند و مرتب با هم مقایسه می گردند !

 

گفتیم که خاک از خود حرکتی ندارد افراد سوداوی نیز عموما بی انرژی یا کم انرژی و اکثرا خسته اند شروع کننده کاری نیستند بلکه برای شروع کارها احتیاج به یک مشوق و پشت گرمی دارند که برایشان حکم همان نسیم را دارد که وزش آن باعث معلق شدن ذرات خاک در هواست . یک رفتار گرم و صمیمی و دوستانه مثل نسیمی آنان را وادار به حرکت می کند . اما اگر این خاک در حد سنگ و کلوخ سرد و خشن و فشرده شد دیگر نسیم و باد ملایم حریف آنها نیست !

 

از آنجایی که اگر مشتی خاک را گوشه ای بریزیم ذرات آن روی هم انباشته شده و هیچ حرکتی نخواهد داشت افراد سوداوی مزاج نیز اینگونه اند که اگر به حال خود رها شده و توجهی به آنان نشود در خود فرو رفته عموما درونگرا و گوشه گیرند زیاد اهل جمع و شلوغی نیستند اگر با آنان سر صحبت را باز نکنید زیاد اهل حرف زدن نیستند اما حضور در جمع دوستان و افراد شاد برایشان حکم وزش همان نسیم را دارد ،گرمشان می کند و از زمین بلند کرده در هوا معلق می سازد یعنی باعث تزریق شور و انرژی در روحیه آنان میشود این افراد باید به شدت از یک جا نشینی و تنهایی پرهیز کنند و به هر زحمتی شده در جمع دوستان و فامیل باشند و گرنه به مرور زمان انباشتگی خاک باعث فشرده تر شدن و چه بسا تبدیل آن به کلوخ و سنگ شود که دیگر هیچ انعطافی نخواهد داشت و اگر طوفان سهمگینی هم آنان را از جا بلند کند دوباره با سرعت بیشتری بر زمین خواهند افتاد و زودتر خواهند شکست .

 

استمرار رفتارهای گرم و صمیمی در ذرات خاک وجود افراد سوداوی نفوذ می کند و به آنان انعطاف پذیری و ملایمت هدیه می نماید این افراد احتیاج به صمیمیت و محبت دارند رفتارهای نرم و مقدمه چینی شده نه رفتارهای خشن و سرد و بی مقدمه ! عموما برای اینکه آنان را برای انجام کاری راضی کنید خیلی مقدمه چینی و حوصله نیاز دارید باید جوری غیر مستقیم مطلب را برسانید ، اگر عجولانه و بی مقدمه موضوع را مطرح کنید عقب نشینی می کنند و جواب رد میدهند حتی اگر مطلب به نفعشان باشد .

 

محبت از هر غذا و دارویی برایشان چاره سازتر و لازم تر است .

 افراد سوداوی به خاطر دقت و ریزبینی که دارند عموما بسیار منظم و قانون مدار می باشند . همیشه به موقع سر قرار ها حاضر می شوند امانت های دیگران را به موقع تحویل میدند و انتظار دارند اگر چیزی از آنان امانت گرفته شده به موقع تحویل داده شود . عموما توجه دارند به اینکه همه چیز سر جایش باشد و اگر کسی بدون اجازه به وسایل شخصی شان دست بزند متوجه شده و ناراحت می شوند و این موضوع برایشان اهمیت ویژه ای دارد که دیگران به حد و حدود آنان احترام بگذارند .

سوداوی مزاجان حسابگر و حسابرس هستند . در دوستی ها و رفاقت ها اهل مراعات و رودربایستی هستند و مانند مزاج دم و صفرا اهل افراط در دوستی نمی باشند دوستانشان کم اما دوستی هایشان ماندگار است .

 

در شوخی با دوستان زیاده روی نمی کنند و ممکن است از شوخی های دوست گرم مزاج خود زود دلخور شوند و حساس به نظر برسند .

 

در صورت غلبه سودا ، منزوی و گوشه گیر شده به تدریج رابطه خود را با دوستان قدیمی قطع می کنند .

در غلبه سودا قهر و کینه زیاد دیده میشود . (غلبه یعین خروج از حالت اعتدال و سلامت)

وقتی از کسی کینه ای به دل دارند نمیتوانند مانند دموی ها نقش بازی کنند نمی توانند در دل از تو ناراحت و رنجیده باشند و در ظاهر با تو به گردش بیایند و بر تو لبخند بزنند بلکه آثار ناراحتی را به وضوح می توان در چهره و رفتارشان مشاهده کرد .

 

اگر از اعتدال خارج شود پر توقع می شوند و انتظار های بیش از حد از اطرافیان دارند مثلا انتظار دارند همه به او تلفن  کنند و حالش را بپرسند و به خاطر این توقع ها باعث آزار دیگرانند . اما در صورت  حفظ اعتدال ، اهل معاشرت و دوستی اند و البته دوستانی دلسوز و غصه خور !

 

مثل دموی ها سرزده جایی نمی روند و از مهمان سرزده هم زیاد خوش شان نمی آید بهتر است اگر دوست و یا فامیل سوداوی دارید قبل از رفتن به منزلش به او تلفن کنید و هیچ گاه سرزده به خانه اش نروید ! در غیر این صورت اگر با رفتار سرد آنان مواجه شدید بدانید که ناشی از شاکله شان است .

 

سوداوی ها بیش از هر مزاج دیگری علاقه دارند به مطالعه کتاب . ممکن است در درس خواندن افراط کنند و بیش از حد متعارف درسهای خود را مرور می کنند مرتب استرس درس و امتحان دارند و هر جا می روند مقداری از جزوه های درسی شان را به همراه دارند تا خیال شان راحت باشد حالا ممکن است اصلا نگاهی به جزوه هم نیندازند اما فکر آن همیشه همراه شان است . اما دموی ها در این زمینه بی خیال اند اگر دو فرزند دارید یکی دموی و دیگری سوداوی ؛ آن یکی که سوداوی است در درس خواندن چندان مشکل ساز نیست ؛ خودرو و منظم و بی آزار است اما کودک دموی شلخته و بی برنامه و سر به هواست و این تفاوت ها همه برخواسته از تفاوت شاکله هاست و باید با مدارا و حوصله در جهت درست هدایت شوند .

 

سوداوی ها مطالب را زود یاد می گیرند اما برای حفظ و ماندگاری آن مجبورند بارها مطلب را تکرار کنند و زیاد حفظ می کنند .

افرادی که میدانند مزاج سودا دارند بهتر است در زمینه مطالعه زیاده روی نکنند و حد اعتدال را نگاه دارند اکثرا دختران سوداوی به علت علاقه و افراط شدید در درس و کتابخوانی از آشپزی و کار های منزل زده می شوند .

 

بهتر است بدانند که با افزایش سن ممکن است دچار خستگی زودرس شده و دیگر مثل گذشته حوصله مطالعه نداشته باشند حتــی حوصله زندگی و ازدواج ، بهتر است با برنامه ریزی صحیح هم به درس و مطالعه بپردازند هم فعالیت های جانبی دیگر مانند کارهای هنری و آشپزی و شرکت در فعالیت های اجتماعی . این افراد بیشتر از هر مزاج دیگری در کنار درس و مشق به تفریح شاد و سالم نیاز دارند عموما در مطب مشاهده شده که افراد سوداوی خصوصا پس از اتمام دوره دانشجویی به طور کامل از درس و مطالعه و کار زده میشوند و حوصله انجام هیچ کاری را ندارند علت آن خستگی های زیاد ناشی از یک جا نشینی و افراط در درس خواندن و انباشته شدن سودا در مغز است .

 

اگر کتاب قطوری را به سوداوی ها بدهید آنرا بخش بخش کرده برای خودش برنامه ریزی کرده و هر روز مقدار معینی از آن را می خواند نمی تواند یکسره و بی وقفه این کار را انجام دهد چون از نظر ذهنی گنجایش کمی دارد و به علت ریزبینی و رفتن  در عمق مطلب ؛ از مفهوم و هدف کلی کتاب دور می ماند ، این شخص در طی زمان طولانی تری مطالعه کتاب را به پایان می رساند اما فرد دموی همان کتاب را در مدت خیلی کوتاه تر میخواند و تحویل شما می دهد ! چه بسا بی وقفه و شبانه روز کارش را تمام کند . فرد سوداوی زیر نکات مهم زیاد خط میکشد و نت برداری و خلاصه برداری می کنند .

 

سوداوی ها افراد آهسته و پیوسته ای هستند ! یعنی کارها و برنامه های شان را آهسته و با دقت و طمانینه و برنامه ریزی و در طولانی مدت و طی زمان بیشتری نسبت به مزاج های دیگر به پایان می رسانند اما افراد دموی کاری را با تمام توان و قوا ناگهان و بی برنامه شروع می کنند و سر و صدای زیادی هم دارند و همه را از برنامه خود مطلع می سازد ! اما ممکن است نیمه کاره کار را رها کنند و سراغ برنامه دیگری بروند چون اراده و پشتکار سوداوی ها را ندارند . خصوصا افراد صفراوی مزاج که بعدا به آنها بیشتر می پردازیم کارهایشان اکثرا نیمه کاره است .

 

 همان طور که گفته شد نقطه مقابل سوداوی ها فراد دموی می باشد که چندان اهل نظم و ترتیب نیستند بد قول و بی خیالند به موقع سر قرار حاضر نمی شوند چندان امانت دار نمی باشند حد و حدودی ندارند و وسایل شان در اختیار همه می باشد . حالا تصور کنید دو دوست یکی سوداوی و دیگری دموی با هم سر ساعت خاصی قرار داشته باشند شخص سوداوی زودتر از موعد حاضر می شود اما شخص دموی یا خیلی دیر سر قرارش می رود یا به کل فراموش میکند .

 

سوداوی ها افراد حرص و جوش خوری هستند و به خاطر مسائلی که از نظر یک فرد دموی کاملا بی اهمیت است بسیار حساسیت به خرج داده و خود را آزار می دهند .

 

در صورت افزایش سودا ممکن است در تنهایی با خودشان حرف بزنند . همان طور که گفتیم می شود روی خاک نقش و نگار کشید معادل آن در سوداوی مزاجان نیروی حافظه است این افراد حافظه خوبی نسبت به خاطرات گذشته دارند و بسیاری از جزئیات حوادث دوران کودکی را مو به مو به خاطر می آورند . اگر حک شدن خاطرات مثل حک شدن نوشته ای روی سنگ قبر باشد هرگز قابل پاک شدن نیست مگر اینکه سنگ را خرد و تکه تکه کنیم اما اگر با انگشت خطی روی رد غبار آینه ای بکشیم با کشیدن خطی دیگر نقش قبلی محو خواهد شد . پس میزان ماندگاری خاطرات در ذهن سوداوی ها بستگی به میزان نرمی و لطافت روح و مزاج آنان دارد

آنهایی که در حد سنگ قبر خشک و سخت اند هرگز بدی های دیگران را فراموش نمی کنند به شدت کینه ای و انتقام جو هستند و تا آخر دنیا بدی و کینه را به دل دارند اما سوداوی های نرم و منعطف ممکن است به مرور زمان خاطره بد را فراموش کرده به کینه های درونی زیاد پر و بال ندهند .

 

به ذرات خاک دقت کنید ؛ سرد و خشک اند و چندان با هم ترکیب نمی شوند وقتی جایی غبار می نشیند ذرات آن ریز ریز و جزء جزء روی سطح نشسته اند و هرگز مثل آب به هم پیوستگی ندارند

معادل آن در افراد سوداوی چنین است که روی مسائل بسیار ریز می شوند افرادی دقیق و جزئی نگرند به زوایا و نکاتی توجه دارند که از دید افراد دیگر پنهان است به خاطر دقت زیاد روی مسائل می توانند افرادی عاقل و دور اندیش باشند به خاطر توجه زیاد به هر چیز نسبت به هم سن و سالان خود با تجربه تر و عاقل تر به نظر می رسند و دیگران را نصیحت میکنند و در کارهای مهم مشاوره می دهند . به خاطر این ویژگی و استعداد ممکن است در اثر خروج از حالت اعتدال افراد سوداوی دچار وسواس شوند بیماری های وسواس فکری و توجه بیش از حد به هر چیز  و افسردگی اکثرا ناشی از غلبه سودا می باشند و افراد سوداوی بیشتر از هر مزاج دیگری در معرض ابتلا به این بیماری می باشند .

 

از آفت های غلبه سودا  این است که شخص تمرکز حواس خود را از دست می دهد و نمی تواند روی یک موضوع درست فکر کند چرا که در آن واحد دچار هجوم هزاران فکر بی سر و ته است که نمی تواند آنان را به هم ربط دهد در ظاهر ساکت و آرام اما از دورن درگیر افکار منفی و بی ربط می باشد . برای همین مشاهده می شود که به علت خستگی و فشار ذهنی ناشی از این افکار ناگهان نقاب سکوت را کنار گذاشته به فردی پرخاشگر و عصبی تبدیل می شود . با مشاهده این علائم باید به فکر غلبه سودا بود و هر چه زودتر آنرا درمان نمود .

 

بازهم در خلقت خدا بیشتر تفکر کنیم تا نکات بیشتری از طبیعت بیاموزیم مثلی معروف است که میگوید در برابر وزش طوفان حوادث مثل علفزار باشید ؛ نرم و منعطف مقابل باد خم شوید بگذارید باد و طوفان از سر شما بگذرد مانند درخت سرو خشک و بی انعطاف نباشید چرا که اگر در مقابل وزش بادهای سهمگین خم نشود و از خود انعطاف نشان ندهد حتما خواهد شکست.افراد سوداوی مانند خاک سرد و خشک اند و انعطاف پذیری آنان نسبت به سایر شاکله ها و مزاج ها کمتر است . پس در مقابل آسیب های روحی و عاطفی بسیار حساس و شکست پذیرند و زود از پا در می آیند .

 

شما می توانید مقداری هوا را در ظرفی محبوس کنید یا وقتی آب را داخل لیوانی می ریزد ، آب به شکل ظرف در می آید ، خیلی نرم و لطیف بدون هیچ سختی . حالا شما چند تکه سنگ و کلوخ را داخل لیوان بریزید هرگز به شکل ظرف در نمی آید بلکه همچنان شکل خود را حفظ می کند ، خشک و بی انعطاف ! مغرور و لجباز !

این مصداق بارز آن دسته از افراد سوداوی مزاج است که نسبت به شرایط جدید هیچ تغییری از خود نشان نمی دهند . قد و لجباز روی موضع خود پافشاری می کنند "من همینی که هستم ! می خوای بخواه نمی خوای نخواه ! " جمله معروف سوداوی های بسیار خشک که عموما بد اخلاق ها از این دسته اند چون هیچ کس را قبول ندارند و مدام در حال ایراد گرفتن هستند . این افراد در مقابل حوادث و بلاها و مصیبت ها بسیار شکننده و آسیب پذیرند و ممکن است تا سن هشتاد سالگی هم هرگز غم از دست دادن مادرشان در کودکی را فراموش نکنند . اما برخی سوداوی ها نرم و منعطف اند مثل ذرات خاک نرم و لطیف یک باغچه که وقتی داخل گلدان می ریزید شکل گلدان را به خود می گیرد وقتی بعد از چند روز گلدان را خالی کنید اول قالبی از شکل گلدان را دارد اما بعد از مدتی با کمی دستکاری مجدد می شود همان خاک نرم و منعطف . این مصداق بارز آن دسته از سوداوی مزاجان است که بسیار معقول و منصف اند واقع بین و واقع گرا هستند حقایق و حوادث را می پذیرند و سعی می کنند با مسائل و مشکلات کنار بیایند صبورند و شکیبا ، آرام و با متانت با موانع برخورد می کنند .

 

با توجه به مثالهای فوق حتما به این نتیجه رسیده اید که سوداوی مزاجها طیف بسیار گسترده ای دارند از ذرات معلق خاک در هوا گرفته تا خاک های نرم و منعطف و کلوخ و سنگ و صخره و حتی الماس ! به الماس دقت کنید ! بسیار زیبا و دلفریب اما شدیدا فشرده و در خود پیچیده . هیچ مته و تیشه ای قادر به خرد کردن آن نیست جنگیدن با الماس عاقبتی جز شکسته شدن خود تیشه و تبر ندارد !

آیا انعطاف پذیری خاک نرم باغچه و الماس یکیست ؟ افراد سوداوی مزاجی که عنصر خاک وجودشان در حد الماس فشرده و خشک است افرادی هستند خشک و بد اخلاق ، شدیداً ترسو  ، خودمحور و گریزان از انسان ها ، بدبین و وسواسی ، حتی در جمع دوستان و فرزندان خود شدیدا احساس تنهایی و بی کسی دارند هیچ جای دنیا به آن ها خوش نمیگذرد مرتب غر می زنند و بهانه تراشی می کنند ایراد گیر و لجبازند هر جای دنیا و به هر وضعی رها شود باز همان الماسی که بود هست ؛ هیچ تغییری نمی کند ، این دسته از سوداوی ها اهل تغییر نیستند و  تربیت پذیر نمی باشند فقط کوهی از صبر می خواهد تا تحمل شان کنیم .

 

در شناخت طبایع نباید سطحی نگر بود سطحی نگری آفت هر علمی است توجه نکردن به ریز مطالب و برداشت کلی از علم مزاج شناسی باعث قضاوت نادرست در مورد بسیاری از انسان هاست و ما در مقابل تمام قضاوت های خود در پیشگاه خدا مسئولیم .

 

وقتی در مورد افراد سوداوی مطلبی در کتابی خوانده شود که مثلا آنان افرادی بدبین یا خشک و ترسو هستند نباید آنرا به تمام سوداوی ها تعمیم داد این دسته از افراد طیف بسیار وسیعی دارند میزان بدبینی در آنان درجات مختلفی دارد و تحت تاثیر محیط زندگی و ژنتیک و نوع تغذیه و میزان توجه به مسائل مذهبی و دینی میباشد مثلا فردی سوداوی مزاج می تواند آنقدر بدبین باشد که با تمام فامیل و آشناها قطع رابطه کند اما سودای منعطف و لطیف فردی صلح گرا و اهل معاشرت است . اما به هر حال میزان بدبینی یا استعداد بدبینی در آنان از هر مزاج دیگری بیشتر است که خود ناشی از شدت ریزبینی و دقت آنان میباشد .

 

همانطور که گفتیم سودا معادل عنصر خاک است و مظهر آن در طبیعت ارض یا زمین است با تفکر و تدبر بیشتر در آیات و نشانه های خداوندی به این نکته پی می بریم که زمین های مختلف نسبت  به هم متفاوتند برخی خشک و بی آب و علف و بیابانی ، برخی سرسبز و حاصلخیز و پرمحصول وبرخی معادن مس و طلا . اما اگر کمی بیشتر منصف باشیم در می یابیم که وجود بیابان هم بی حکمت نیست !

 
بسیاری از فلاسفه و فقها مزاج سودا داشتند ، اگر دموی ها بهتر قرآن حفظ می کنند سوداوی ها بهتر تفسیرش می کنند به شرطی که هر دو اهل اعتدال باشند پس می بینید که هر مزاجی استعدادی دارد و همه در کنار هم و مکمل هم می باشند .

 

افراد سوداوی در بین سایر مزاج ها قوی ترین اراده را دارند کاری را شروع می کنند و ممکن است در مدتی طولانی بالاخره به نتیجه برسانند اما نتیجه آن بهترین نتیجه هاست .

 

این اراده و غیرت ! جبران خستگی های شان را می کند با وجود اینکه جسم ضعیف و خسته ای دارند اما به خاطر پشتکار و اراده هیچگاه بیکار و بی هدف نیستند مگر اینکه سودای آنها در حد کلوخ و الماس باشد !

عموما آرزوها و خواسته های زیاد دارند نسبت به اهدافشان بسیار تشنه و مشتاقند اما توانایی و انرژی آنها از اشتیاق شان کمتر است به خاطر همین آرزوهای شان جلوتر از خودشان حرکت می کنند و خودشان افتان و خیزان به دنبال آرزوها می دوند و دست بر دارد نیستند .

 

همانطور که قبلا عنوان شد رطوبت مغز مثل عایق در برابر صوت و بوها عمل می کند افراد سوداوی رطوبت مغزشان کم است به خاطر همین هم شنوایی و بویایی تیزی دارند و از صداهای جزئی اذیت می شوند تحمل صدای بلند تلویزیون و رادیو را ندارند و هیچگاه با صدای بلند به ضبط صوت گوش نمی دهند در جمع فامیل و مهمانی های شلوغ به خاطر همین خشکی مزاج زود خسته می شوند و ممکن است به دنبال اتاقی تاریک و خلوت و دور از هیاهو باشند تا کمی دراز بکشند و به آرامش برسند . در صورتی که چنین فردی از میان جمع کناره گیری می کند یا ابراز میکند که حوصله جمع و شلوغی را ندارد آن را به حساب شاکله اش بگذارید و قضاوت های بد نکنید!

 

فصل پاییز و غروب ها برای شان بسیار دلگیر است (چون طبع این دو زمان نیز سرد و خشک است) و هوای آفتابی را به هوای ابری ترجیح می دهند .

 

عمق و سنگینی خواب هم به رطوبت مغز بستگی دارد سوداوی ها برعکس دموی مزاج ها  رطوبت مغزشان کم است و خواب سبکی  دارند و با کوچکترین صدایی از خواب می پرند نمی توانند در مکان های شلوغ و پر سر و صدا راحت بخوابند . خوابیدن آنان به فرم جنینی است یعنی به پهلو و پاها جمع شده در شکم . حین خواب هم زیاد دنده به دنده نمی شوند .

 

پسر 18 ساله سوداوی مزاجی مجبور بود به سربازی برود شخصی حساس و ترسو رنجور بود درمحیط شلوغ پادگان دچار بی خوابی شد جسم نحیف و لاغرش طاقت ورزش های سنگین و تمرینهای سخت را نداشت . صدای شلیک گلوله باعث صوت کشیدن مغزش می شد فشارهای جسمی و روحی باعث خروج سودا از اعتدال شد و سرانجام در اثر ابتلا به اسکیزوفرنی (بیماری روانپزشکی) از ادامه خدمت معاف گردید ! در حالیکه او فردی زیرک و باهوش بود و در دوره تحصیلی با نمرات عالی قبول می شد . با این مثال متوجه می شویم که تفاوت تحمل انسانهای مختلف در موقعیت های گوناگون از کجا آب میخورد .

 

این جمله خطاب به افرادی است که سوداوی مزاج تشخیص داده شدند و آن اینکه تا می توانید تمام سعی و هم و غم خود را در این جهت بکار گیرید که به صورت ذرات نرم خاک منعطف و لطیف و شکل پذیر بمانید با تمرین و مراقبت و مبارزه دائمی از فشردگی مزاج خود جلوگیری نمایید چرا که فشردگی همانا و افسردگی همان !

 

خصوصا والدین محترم باید بیشتر دقت داشته باشند و از همان کودکی مراقب فرزند سوداوی خود بوده و زیر نظر پزشک آشنا به مزاج شناسی جلوی فشردگی سودا و غلبه آن را بگیرند .

 

بعضا در برخی مراجعه کنندگان به مطب مشاهده می شود افرادی که متوجه مزاج سودای خود شدند و کمی در این زمینه مطالب کلی بدست آوردند بسیار نا امید و دل زده و افسرده شدند و ناراحت از اینکه چرا خدا این مزاج را به ما داده که همیشه خسته و رنجوریم ؟!

 

هر انسانی در هر مزاجی خوبی ها و بدیهایی دارد هیچ مزاجی فی نفسه خوب مطلق نیست آن چه مزاجها را زیبا و دوست داشتنی می سازد تمرین برای دفع بدی ها و تمرین برای تقویت خوبی های هر مزاج است و این همان تلاش و مبارزه دائمی است که هر انسانی باید داشته باشد و خداوند به تلاش انسانها پاداش می دهد نه مزاج آن ها ! چرا که مزاج امری سرشتی است و دست خود انسان نیست اما تربیت مزاج و سوق دادن آن در جهت صحیح مرهون تلاش انسان است و آنچه ارزش دارد تلاش و جهد است نه سرشت و ژنتیک ، نادیده گرفتن اثر تلاش هر انسان و تمرکز و توجه به ذات مزاج ، فرقی با نژاد پرستی نخواهد داشت !

  • 👑 AmirRe💤a

نظرات (۱)

  • مرضیه دخترِ آشِنا
  • سلام روزبخیر

    ممنون بابت گذاشتن این لینک مفید توی خانواده برتر و مطلب خوبتون

    مطالبی که اینجا خوندم از کامل ترین و زیباترین مطالب درمورد مزاج ها بود.

    من خاک نرم باغچه ام ؛ خداروشکر هیچوقت هم از مزاجم ناراضی نبودم ؛ تشکر 🌹

     

    پاسخ:
    سلام مرضیه خانم
    باعث خرسندیِ من هست که این مطالب براتون مفید بوده
    ان شاءالله خداوند کمکم کنه تا بتونم اگه نکته کاربردی و خوبی دیدم برای دوستان به اشتراک بزارم 🙏🌷

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">