👑🚀Amir💤a

👑🚀Amir💤a
کلمات کلیدی
آخرین نظرات
  • ۱۷ بهمن ۰۰، ۲۱:۵۳ - ناشناس
    😏😜😁
نویسندگان
  • ۰
  • ۰

عنصر هوا و ویژگی های روحی مزاج دم (گرم و تر) :

 

افراد دموی مزاج به افرادی گفته می شود که به صورت ژنتیکی عنصر هوا یا خلط دم در آنان غلبه دارد . این افراد در بدن خود صفرا و سودا و بلغم نیز دارند اما غلبه با دم است .

در مورد هوا و ویژگی های آن بیشتر بیندیشیم ؛ هوا عنصری سبک و طبع آن گرم و تر است . البته هوای گرم و خشک هم داریم مثل هوای سوزان بیابان ها اما هوا در ذات خود همیشه رطوبتی هر چند اندک هم دارد و اگر میزان رطوبت هوا به صفر برسد فضا خود به خود آتش خواهد گرفت و عنصر آتش بوجود خواهدآمد ! دموی ها طبع مرطوبی دارند منتها میزان رطوبت آنها با هم فرق دارد کمی و زیادی رطوبت هم در خلقیات آنان موثر است ؛ هر چه رطوبت بیشتر ؛ شلخته تر بی نظم تر بی خیال تر !

 

هوا همیشه در جریان و منبسط می باشد گاهی همچون نسیمی ملایم و روحبخش گاهی طوفانی بنیان افکن !

 

افراد دموی مزاج نیز افرادی گرم و پرشور و انرژی می باشند . مانند هوا بالانشین و کلی نگر هستند مسائل را از بالا و به طور کلی می بینند و چندان قادر به درک جزئیات نمی باشند . بعضا هیکل و اسکلت آنان مانند هوا متسع و درشت است گاهی هیکل گردبادی دارند مانند گردباد پایه باریک (پایین تنه لاغر) و بالا تنه پهن (معروف به هیکل هفت !) دارند . یا به عبارتی اندامشان به طور مادرزادی شبیه ورزشکاران حرفه ایست . بدن شان گوشتی و عضلانی است و از بچگی چاق و تپل بودند و پر اشتها !

 

مانند باد گاهی آرام می وزند و گاهی تند ، بنابراین در رفتارهایشان حالات ضد و نقیض گاهی افراط و گاهی تفریط دیده میشود . افرادی هستند که اگر در هر مسیری بیفتند می توانند دچار افراطهای مخرب شوند .

 

مانند هوا فضای مغزیش ان متسع و "پرگنجایش" است و قادرند مطالب زیادی را در ذهن خود بگنجانند . اکثرا حافظان قرآن از مزاج دم می باشند .

 

بعضا خیالباف و خالی بند هستند و شاید به خاطر شدت خیالبافی و صحنه پردازی آدم های دروغگویی به نظر برسند از خودشان زیاد تعریف میکنند افرادی خودشیفته که عاشق اند تا دیگران مدح شان کنند . و ساده ترین راه بدست آوردن دل آدمهای دموی اینست که کمی هندوانه زیر بغلشان بگذارید !! سریع منعطف شده طبق میل شما رفتار می کنند . وقتــی پای صحبت شان می نشینید اکثرا در حال خودستایی هستند ؛ مدام از موفقیت هایشان میگویند و اینکه همه مرا دوست دارند هیچ کس مثل من نمی تواند فلان کار را انجام دهد و ...

 

زیادی خوش بین و امیدوارند ممکن است این خوش بینی های افراطی کار دستشان بدهد با هر کسی دوست می شوند و عموما از هر صنف و دسته یارگیری می کنند ! دوستان فراوان دارند و با همه خوش و بش میکنند .

 

اهل ریسک و معاملات کلان می باشند و به خاطر خوشبینی ها و نداشتن دقت در روابط چه بسا دچار ورشکستگی و زیان شوند اما در اوج شکست باز هم قاه قاه میخندند چون حوادث و مشکلات را زیر پای خود می بینند و مثل بادی از روی آن رد میشوند و حالت رکود و افسردگی به خود نمی گیرند مگر اینکه به علل مختلفی گاهی این هوا مانند هوای آلوده شهر تهران دچار سکون و اینورژن شود !!

 

 قدرت رهبری و مدیریت گروه به طور ذاتی در آنان وجود دارد . از بچگی همیشه مبصر و سرگروه بودند .

 

طبع شاعری و عشق ورزی دارند . زود عاشق می شوند و در سن پایین تری به بلوغ رسیده و زودتر از دیگران ازدواج می کنند و در ازدواج اهل شرط گذاشتن برای طرف مقابل نیستند چون حرارت عشق چشمشان را بر حقایق میبندد ! مردان دموی هیچگاه از منت کشیدن و ناز کشیدن همسر خود خسته نمی شوند .

 

نگاه عاشقانه ای به زندگی دارند عاشق روابط دوستانه اند و خیلی زود با آدم صمیمی می شوند و به نظر می رسد خیلی راحت و بی محابا وارد حریم دیگران می شوند (مثلا زیاد از مسائل خصوصی زندگی دیگران پرس و جو میکنند) افراد کنجکاوی هستند و گاهی شدت کنجکاوی به تجسس در زندگی دیگران تبدیل می شود و ممکن است  پر رو و بی ملاحظه ! به نظر برسند . افراد ی بی تعارف و بی رودربایستی هستند .

 

بعضا افرادی سنگدل اند و می توانند کینه های شدید را بدون آنکه کسی متوجه آن شود در دل پنهان کنند به ظاهر بر تو لبخند می زند و با تو شاد و صمیمی است اما در دل نقشه های انتقام جویانه برایت می کشد .

 

علت سنگدل به نظر رسیدن افراد دموی مزاج اینست که به ریز مسائل دقت نمیکنند و مسئله را از دور و کلی میبینند برای همین از روی خیلی از موضوع ها بی خیال عبور می کنند مثلا برای مریضهای فامیل چندان دلسوزی نمی کنند و پیگیر احوال او نمی شوند اما فرد سوداوی در این زمینه دلسوز و پیگیر است و ممکن است هر روز جویای حال بیمارتان باشد یا اگر ظاهر نکند در دل مرتب غصه می خورد و دعا میکند و نمی تواند بی خیال باشد .

 

به خاطر همین کلی نگر بودن ، به جزئیات دقت نمی کنند به عمق مطلب پی نمی برند و بسیار سطحی به مسائل نگاه میکنند برای همین یکی از آفت های این مزاج  آن است که هر حرفی را سریع می پذیرند و چندان در ریشه یابی و حقیقت یابی اهل جستجو نیستند بعضا قضاوت های سطحی و بی اساس و عجولانه  راجع به دیگران دارند . مثلا وقتی در جمعی راجع به موضوعی شایعه ای بیان شود فرد دموی بدون تحقیق و زودتر از فرد سوداوی شایعه را قبول کرده و در نشر آن اهتمام می ورزد ! اما فرد سوداوی به دنبال ته و توی قضیه است و ریشه یابی می کند . و اگر ریشه را هم در آورد از آنجایی که فرد تو دار و پنهان کاریست چندان شایعه پراکنی نمیکند .

 

و باز هم  دموی ها به خاطر کلی نگر بودن و نپرداختن به جزئیات ، چندان منظم و اهل قانون نیستند . اکثر دیر سر قرارهای خود حاضر می شوند یا قرارشان را فراموش کرده شخص مقابل را مدت ها معطل نگه میدارند .

 

خودشان اهل دهش و بخشش هستند وقتی هم چیزی از دیگران قرض  میگیرند چندان به برگشت به موقع امانتی توجه ندارند بعضا آنچنان بی خیال هستند که باید مدتها دنبال شان دوید تا امانتی را پس گرفت . اما در پس گرفتن امانتی و قرض خود زیاد پیگیر نیستند

این مزاج هم ویژگی های مثبت فراوان دارد و هم ویژگی های منفی ، اگر به اعتدال باشد روحیات پسندیده ای خواهد داشت اما تغیرات دم افراط و تفریط هایی به دنبال دارد و آنان را تبدیل میکند به افرادی دور از اعتدال و میانه روی .

 

فرد دموی می تواند فردی میانه رو و اهل دوستی باشد یا سخن چین  و نمام و دو به هم زن . عموما راز نگهدار نیستند و راحت اسرار دیگران را فاش می کنند به قولی افراد تو داری نیستند . مثل بادی که هر چه با خود می برد دیده می شود و نمیتواند چیزی را از چشم نظاره کنندگان مخفی سازد از یک تکه کاغذ معلق در هوا تا شاخه برگ هایی که با دستان باد به این سو و آن سو پرتاب می شوند اگر دوست یا آشنای دموی مزاجی دارید بهتر است از اسرار خود با او چیزی نگویید ! آیا شما میتوانید صندوقچه گنجی را روی هوا روی شاخه درخت و معلق در زمین و آسمان ، پنهان از دیدگان عابرین نگاه دارید ؟ اما راحت می توان صندوقچه را زیر خاک مخفی نمود . از روی این مثال خیلی راحت میتوان به تفاوت روحیه افراد دموی (هوا) و سودایی (خاک) در میزان راز نگهداشتن و میزان سر و صدا و آب و تاب دادن به کارها پی برد .

 

از نظر جنسی این افراد تمایل و توان بالایی دارند و به خاطر میل بالا ممکن است ازدواج های متعددی داشته باشند مانند آنچه که در مردان عرب رسم است (مزاج مردم عربستان دموی است) . این افراد تمایل زیادی به جنس مخالف دارند که البته شدت آن در دموی های مختلف بسته به نوع تربیت و محدودیت های خانوادگی متفاوت است اما نسبت به مزاج های دیگر پرمیل تر و پرتوان تر می باشند .

 

عموما مانند متحرک و پرجنب و جوش بودن عنصر هوا که مثل نسیم یا باد به هر جایی سرک میکشد و از هر باغستان و بیابان و کوه و دشت و دریایی عبور میکند ، افراد دموی نیز اهل رفت و آمد و مهمانی و معاشرت و مسافرت و گشت و گذار هستند دوستان فراوانی دارند و از هر صنفی آشنا و رفیقی دارند . اهل تعاونی و مجالس دوره ای می باشند . آدمهای مجلس گرم کنی هستند در مجالس و مهمانی ها از همه شلوغ تر و پر سر و صدا تر و بگو بخند تر هستند .

 

دست و دلباز و اهل دهش هستند و گاهی برخی از آنان در این زمینه به خاطر افراط فراوان دچار ورشکستی می شوند !

 

با شنیدن اینکه فلان شخص فردی دموی مزاج هست باید این نکته را حتما در ذهن خود داشته باشیم که دم معادل عنصر هواست و هوا می تواند نسیمی ملایم باشد یا بادی تند یا طوفانی سهمگین ، می تواند هوای زلال و صافی باشد که باعث شادی و فرح است یا هوایی پر از عناصر آلوده کننده از  سرب و کربن !  یا هوایی تیره و غبار آلود و پر از گرد و غبار یا هوای دچار اینورژن شده کلانشهر تهران در فصل پاییز !!!

 

می تواند با وزش خود بشارت باران رحمت الهی را به دنبال داشته باشد یا اینکه هر چه در سر راه خود یافت از جا کنده و ویرانی به بار آورد .تا وقتی آرام هستند خوب اند و صمیمی (آرامش قبل از طوفان) اما وای به حال وقتی که عصبانی شوند ؛ طوفانی خانه خراب کن که تا چند روز خیال آرامش نخواهد داشت . هنگام عصبانیت صورتشان سرخ و داغ میشود و ممکن است خصوصا در فصل بهار خوندماغ شوند .برخی دمویها هنگام جوشش هیجان سرو ومشت به دیوار میکوبند وقتی چند قطره خون از آنها خارج شد حال شان بهتر می شود ! زمانی که دوست و همنشین دموی شما عصبانیست نباید زیاد با او بحث کنید بهتر است به حال خود رها شود و تا دو سه روز زیاد جلوی چشمش نباشید

 

گفتیم که عموما دموی ها زیاد از خودشان تعریف میکنند گاهی آنچنان در تعریف از کارها و موفقیت های خود غلو می کنند که به نظر می رسد در حال فتح جهان می باشند اما وقتی دقت میکنید میبینید آنچنان هم که موضوع را متسع ! جلوه می دادند نبوده به قولی "کله شان باد دارد" و زیاد "هارت و پورت" می کنند ! یا ضرب المثل معروف "حرفش باد هواست" در مورد اکثر آنان صادق است ! دموی ها وقتی مشغول انجام کاری هر چند بی اهمیت و کوچک باشند  به آن پر و بال داده و پر سر و صدا و با آب و تاب جلوه اش می دهند و به قولی "آتش به توپ می اندازند" و پیازداغش را زیاد میکنند ! اما درست نقطه مقابل آنان فرد سوداوی است که بسیار آرام و بی سر و صدا و مخفیانه کارهایش را انجام می دهد و کسی خبر از آن ندارد . هرچند کاری که هر دو انجام میدهند در یک درجه اهمیت قرار دارد اما دموی ها با خودستایی و سر و صدا بیشتر جلب توجه می کنند .

 

استعداد پرخوری در آنان بالاست گاهی یک تکه نان را آنچنان با ولع و اشتها میخورند گویی کباب بره و بریانی است غذا را خیلی راحت هضم میکنند هرچه پیش آید می خورند و در پرهیزات غذایی افراد بی اراده ای هستند .

 

اگر بخواهند بخوابد خوابشان بسیار عمیق و طولانیست و به خاطر گردن کلفت و کوتاهی که دارند عموما در خواب خر و پف می کنند . در سر و صدا و میان جمع راحت می خوابند چون خوابشان راحت و سنگین است وقتی هم کس دیگری خواب باشد اهل سکوت و مراعات نیستند و راحت سر و صدا میکنند واگر آن شخص خوابیده خواب سبک و سودایی داشته باشد از حضور دموی پر سر و صدا خوابش آشفته خواهد شد !!! .....

 

دموی ها در خواب آرام و قرار ندارند خیلی پخش و پلا و باز میخوابند و در خواب زیاد جابجا می شوند و لگد میزنند خصوصا اگر هوا گرم باشد .

 

اهل خجالت و رودربایستی نیستند وگاهی در عنوان کردن برخی مسائل  که دیگران از گفتنش شرم دارند ؛ بسیار جسور و بعضا بی حیا به نظر می رسند .

 

اشاره شد به کلفت و کوتاه بودن گردن آنان ، واقعا برخی حکمت ها و ضرب المثل ها بی دلیل نیستند شنیده ایم که میگویند فلانی آدم گردن کلفتی است یا ادعای گردن کلفتی اش میشود یا فلانی کله اش باد دارد ... پس با مشاهده آناتومی گردن افراد مختلف میتوان به روحیات و شخصیت آنان پی برد ! و مثلا فهمید که این فرد ادعای ریاست و برتری دارد یا افکار بلند پروازانه و رویایی در سر می پروراند و کمتر در دنیای واقعیت به سر می برد .

 

چندان اهل نظم و ترتیب نیستند . شنیده اید میگویند فلانی آدم "باحالی" است ؟ باحال بودن خاص دموی هاست یعنی در زمان حال زندگی میکنند و  غصه آینده و گذشته را ندارند و "در زمان حال "از حداقل امکانات هم استفاده میکنند و خوش و شادند کلان نگر هستند و بلندای زندگی را می نگرند عموما اهل پس انداز و پول جمع کردن نیستند . اما اهل پول قرض گرفتن و وام گرفتن های متعدد هستند .

 

میزان بخشندگی میزان شادی و طرب و میزان هر کدام از ویژگی های رفتاری آنان که اشاره شد بسته به اینکه در چه منطقه ای زندگی می کنند ، زیر دست چه پدر و مادری بزرگ شده اند ، مزاج پدر و مادر و روحیات آنان چه بوده  است ، چه مذهب و آیینی دارند و میزان پایبندی آنان به مذهب چقدر می باشد (چون قوی ترین عامل کنترل کننده هر مزاج از انحراف ، پایبندی به مسائل مذهبی ست) ، چه غذاهایی می خورند و وضعیت اقتصادی آنان چگونه است ، بسته به نوع معاشرت ها ، میزان موفقیت در ازدواج ، مزاج همسر ، شغل و نوع فعالیت اجتماعی و میزان درآمد و میزان رضایت مندی او از درآمد و مزاج و روحیه همکاران و خیلی مسائل دیگر متفاوت خواهد بود .

 

هر چه رطوبت آنان بیشتر باشد خواب آلود تر تنبل تر و بی خیال ترند و هرچه حرارت شان بیشتر باشد گردن کلفت تر و ریاست طلب تر .

 

به طور مثال اگر فردی دموی مزاج که در کارش بسیار بی حساب کتاب و باری به هر جهت بوده و چندان به نظم اهمیت نمیداد در اثر همنشینی طولانی مدت با یک دوست یا همسر سوداوی مزاج که سودایش در حد اعتدال است ، می تواند به فردی منظم و حسابگر تبدیل شود و این روحیه را به طور ثانویه و به مرور زمان بدست خواهد آورد .

به خاطر رطوبتی که در مغزشان دارند تحمل شان نسبت به سر و صدا بالاست . (رطوبت حکم عایق را دارد) صدای تلویزیون و ضبط صوت را تا درجه آخر بالا می آورند و از آن لذت می برند و سر و صدا آزارشان نمی کند حتی در محیط شلوغ و پر سر و صدا راحت می خوابند .

 

مردم کشور مصر دموی مزاجند اکثر قاریان قرآن که نفس های گرم و طولانی دارند از جرگه دموی ها می باشند چون قلب و ریه های گرم و وسیعی دارند  . مردم کشور هندوستان دموی مزاج اند . فیلمهای عاشقانه مردم هندوستان هم که در جهان زبانزد است همچنین شادترین مردم جهان معرفی شده اند .

 

از یک سو دزدان و قاتلان و قاچاقچی ها و از سر دیگر طیف ؛ عشاق و شاعران و بانیان خیر و فرماندهان از دسته دموی ها هستند .

 

شیر سلطان جنگل و عقاب سلطان پرندگان هم مزاج دم دارند .

 

جالب است بدانید که فصل بهار و صبحگاهان هم طبع گرم و تر دارند و دموی ها در این زمان ها خواب آلود تر و کسل ترند و فصل سرما و غروب ها را بیشتر دوست دارند .

  • 👑 AmirRe💤a

نظرات (۱)

سلام

من وسط این ویژگی هام

کلا همه منو بیخیال و خونسرد میشناسن درصورتی که گرم و ترم!

مثلا یکی غش میکنه همه میزنن تو سر خودشون خب من اونموقع یکم فکر میکنم که حالا چیکار کنم؟

جالبه بعضی موقع ها شاید متهم به بی احساس بودن هم بشم ولی واقعا اینطور نیست و ما دموی ها خیلیم با احساسیم منتها ممکنه شیوه های ابرازمون فرق داشته باشه بخاطر همون بیخیالیه!

شلختگی : بازم من وسطشم اغلب جمع و جورم ولی ممکنه گاهی کارامو جمع کنم و یکباره مرتب کنم !!

آن تایم بودن : آره اغلب دوستام ازم شاکی ان که بابا این گوشیتو جواب بده یا مثه همون قضیه پست که میام یا دیر میام کلا تو این زمینه دوز بیخیالیم زیاده

ولی قراری اگه باشه بموقع میرم !!

در مورد بهار که کاملا درسته یعنی مثه قرص خواب میمونه این فصل واسم و این منو اذیت میکنه!

ممنون مطالبتون تکرار خوبی برام بودن!

 

پاسخ:
سلام خانوم یاس***
مرسی از این که پیام گذاشتین 🙏🌷

در مورد خواب بگم که فک کنم همه مون یه جورایی وقتی بهار بشه علاقه ی خاصی به خوابیدن پیدا کنیم ،،،
واقعا خیلی لذتبخشه 👌😋

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">